Meta Arama Motoru nedir?
Bir meta arama motoru, birçok farklı arama motorunu
sorgulayan ve sonuçları hepsinden birleştiren ya da sonuçları ayrı ayrı ancak
tek bir yerde görüntüleyen bir arama motorudur . Aslında, başkaları tarafından
toplanan verilere dayanarak, gerçek bir arama motoru gibi, web'in kendisini
taramıyor. Meta arama motoru, arama motorlarının kolay kredi veren bankalarkendileri kadar uzun bir
süredir devam ediyor ve bazı insanlar, daha geniş bir sonuç yelpazesine olanak
sağladığından, bunları tek bir tanesini kullanmayı tercih ediyor.
En eskiden başarılı olan meta arama motoru, 1995 yılında
Washington Üniversitesi'nde başlatılan MetaCrawler oldu. MetaCrawler Google,
MSN, Ask Jeeves , Hakkında, Yahoo! Ve LookSmart dahil olmak üzere en çok
kullanılan arama motorlarını arar. 1997 yılında InfoSpace tarafından satın
alınmış ve 2000 yılında ağa katılmıştır. Yıllar boyunca pek değişmemesine
rağmen, MetaCrawler muhtemelen yaşından dolayı en popüler meta motorlardan biri
olmaya devam etmektedir.
Bir dizi geleneksel arama motoru da yıllar içinde meta
motorlara dönüştü. Örneğin, WebCrawler, hayatını Excite'ye ait olduğunda, web'i
taranan gerçek bir arama motoru olarak başlattı. InfoSpace ayrıca WebCrawler'ı
da satın aldı ve MetaCrawler'ın InfoSpace ağının bir parçası haline gelmesinden
kısa bir süre sonra bir meta arama motoruna dönüştürdü ve aynı zamanda Excite
arama motorunun kendisi tarafından satın alındı ve aynı zamanda dönüştürüldü.
Geçmişteki en popüler meta motorlardan biri, 2003 yılında En
İyi Meta Arama Motoru ödülünü kazanan DogPile oldu. Kullanıcıların tam olarak
hangi arama motorlarının meta aramalarına dahil edilmesini istediklerini
seçmelerine izin veren çok sayıda kişiselleştirme olanağı sağlıyor. . DogPile
ayrıca, alakalı olduğunda sarı sayfalar araması gibi bir dizi özel arama
özelliğini kullanıcılara daha da faydalı hale getirmiştir.
Son yıllarda, meta arama motoru basit bir arama sonuçları
koleksiyonu olmaktan çıkarıp bunları yeni ve yenilikçi biçimlere dönüştürmeye
dönüştü. Örneğin, KartOO, sonuçları anahtar kelimelere göre birleştirerek,
kullanıcının ilgi alanını bulmasını ve aramalarını buna göre daraltmasını
sağlayan görsel bir küme haritası oluşturur. Vivisimo'nun sahip olduğu Clusty,
sonuçlarına ve nasıl organize olduklarına göre kendini farklılaştırmaya çalışan
bir başka şey. Clusty, kendisini bir Web 2.0 meta arama motoru olarak
faturalandırır ve arama hızlı kredi veren bankalarsonuçlarının
yanında, içinde arama yapmak istedikleri tam web alanına ulaşmalarına yardımcı
olabilecek kategoriler olan Kümeleri kullanır.
Meta arama motoru son on yılda biraz gelişti ve muhtemelen
önümüzdeki on yıl içinde gelişmeye devam edecek. Arama piyasası oldukça
kazançlı bir yöntemdir ve bu tür bir meta arama, Google veya Yahoo! Gibi tarama
motorları ile doğrudan rekabet etmek zorunda kalmadan pazara girmek için bir
fırsat sunar.
Yorumlar
Yorum Gönder